De eerste dagen in Jakarta

16 februari 2019 - Central Jakarta, Indonesië

We zijn veilig aangekomen hoor,

Na een enorm lange reis waarin Siri bijna niet geslapen heeft en ik gelukkig bij elke film die ik opzette in slaap viel, kwamen we aan in het grote en drukke Jakarta. De reis was een beetje te lang vonden wij maar we hebben het overleefd ook mede door de afleiding van de oude Indonesische meneer van 78 naast ons en het vriendelijke Nederlands/Indonesische stel achter ons. Alle formaliteiten zoals immigratiedienst, tassencontrole en alles ging vlekkeloos.

Xavier, onze held, stond ons op te wachten met zijn broertje. En bracht ons vanaf het vliegveld door de drukte naar ons eerste Indonesische maaltijd "nasi padang" waarvan we allemaal kleine bordjes verschillende gerechten samen konden voegen. (de sambal die Xavier niet pittig vond was dus echt wel pittig, ik heb de hele avond een brandende mond gehad) Na het heerlijke eten werden we naar het hotel gebracht en zijn we meteen in ons redelijk primitieve kamer neergeploft en na een heerlijke koude douche in de ietwat smerige badkuip in een diepe slaap gevallen.

De volgende morgen waarop ik al om 7 uur ochtends up en running was (Nederlandse tijd 1 uur 's nachts) ontwaakte Siri pas om half 11, oh wat heb ik me verveeld. Maar het had ook een voordeel, de wifi is hier erg slecht dus ik ben in m'n boek over Indonesië gaan bladeren en kwam erachter dat op 500 meter afstand van ons hotel de grootste moskee van zuid-oost Azië staat. Toen Siri ook helemaal wakker was hebben we stoute schoenen aangetrokken en hebben we een wandeling gemaakt langs de hoogte punten die in mijn boekje stonden beschreven. Wel was dat erg heftig, het is hier in de omgeving van ons hotel zeker niet veilig en we worden overal nagekeken. Maar we hebben al de mooie dingen zoals een kathedraal, presidents-paleis en het nationale monument wel maar weer mooi gezien (we hebben wel beide nog wat moeite met niet meer rechts lopen, gelukkig hoeven we hier geen auto te rijden). Helemaal nat van de regen en hele vele zweten keerden we na een vlug bezoekje aan de KFC terug naar ons hotel. Later die middag werden we door Xavier opgehaald om naar '"grand Indonesia" te gaan een enorme shoppingmall waar we later ook Mitha mochten ontmoeten. Dit is de vrouw van Agriprofocus die we in Nederland al ontmoet hebben. Samen hebben we heerlijk gegeten en zijn we weer door de onvoorstelbare drukte terug naar ons hotel gebracht.

Na een nacht waarin we beide meerdere keren wakker schrokken van het hevige onweer was ik alweer een redelijk normale tijd (9 uur) wakker voor iemand met een jetlag, een beetje jammer was dat ik daarna weer in slaap ben gevallen en wakker schrok van onze grote vriend Xavier die ons op kwam pikken om te gaan lunchen. We hebben heerlijke "soto" gegeten, een soort soep, wel erg wennen met iets warms ontbijten maar tot nu toe redden onze buikjes het erg goed. Xavier en zijn broertje hebben ons afgezet in het voormalige Batavia, waar we meteen door kinderen werden bestormd voor foto's en interviews voor huiswerkopdrachten. We konden nog geen 5 meter lopen of we hadden de volgende mensen al om ons heen, in het begin erg leuk en bijzonder maar uiteindelijk was dit toch wel erg vermoeiend. Ook veranderde Siri buiten op het plein al heel snel van een blanke dame naar een redelijk vuurrode kreeft(niet heel handig als je geen zonnebrand op zak hebt). We zijn maar snel op zoek gegaan naar schaduw in het museum voor schone kunsten, waar we al snel weer in het middelpunt van aandacht veranderden. We mochten model staan in een tentoonstelling over kunstwerken gemaakt met koffie, de kunstenaars mochten geen bedankje aannemen, maar wat zijn we blij met de schetsen die we mee mochten nemen.

Op het plein was het inmiddels nog drukker geworden en de felgekleurde fietsen die verhuurd werden reden met grote aantallen rond, na enorm veel foto's en interviews en een snelle break in "cafe Batavia" hebben we het Nationaal Historisch Museum bezocht. Het verschrikkelijke VOC verleden van Jakarta maar ook de mooie Hollandse meubels en ander overblijfselen hebben we van dichtbij mogen bekijken, toch wel raar om te zien hoe verschrikkelijk de Hollanders vroeger waren in contrast met hoe wij buiten op het plein werden behandeld als beroemdheden. Hierna hebben wij ons eerste taxiritje zonder begeleiding gemaakt, gelukkig ging alles goed en hebben we in ons hotel domino's besteld met natuurlijk een lava cakeje (mijn vaste recept in Velp). Helemaal uitgeteld zijn we weer klaar voor een goede nachtrust, waarin we alles rustig even kunnen verwerken.

We zijn klaar voor de komende dagen waarin weer veel op het programma staat, morgen worden we weer meegenomen door Xavier (onze grote held zonder hem waren we verloren hier) hij staat om 9 uur voor de deur dus wij gaan snel onze oogjes sluiten.

Tot snel!

Liefs Nicolien(en Siri)

Ps. de volgende update zal ik wat korter proberen te houden en de foto's komen eraan^^

1. Marcel van Oijen:
    19 februari 2019