Werk, faalangst en vieze billen

26 maart 2019 - Lembang, Indonesië

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een nieuw verhaal, wat gaat de tijd hier snel maar wat hebben we het hier fijn.

Afgelopen week hebben we op de SMK een trainings-dag gehad, onze supervisors Yuni en Mitha kwamen met Tian maar Lembang. Tian heeft de studenten iets bijgebracht over business in de agrarische sector, hij heeft de studenten en docenten enorm kunnen motiveren. Voor mij en Siri leuk om te horen hoe hij over zijn verschillende bedrijven praat, maar wat ons het meest opviel waren de goede vragen van de studenten achteraf. In de middag was het de beurt aan Mitha van Agriprofocus die het platform introduceerde, ook ik mocht mijn ervaringen delen over de noodzaak van het hebben van een netwerk en jezelf vertegenwoordigen. Hierna hebben we met zn alle, alle studenten geholpen met het aanmaken van een profiel op het Agriprofocus platform maar ook een LinkedIn profiel. Het was fijn om onze supervisors even te zien, we krijgen heel weinig begeleiding dus alle momentjes zijn enorm kostbaar dat we kunnen delen wat we hier zien.

De dag na de training was het tijd voor nog een gastles op de school, Siri is daarbij geweest. Ik heb de keus gemaakt om met Taufiq van Bles dairies op stap te gaan. Eerst een bezoek aan de coöperatie KPSBU en zelfs de jaar vergadering een stukje bijgewoond waar het ministerie onverwacht ook aanwezig was. Politiek is erg lastig hier nog in de agrarische sector maar de coöperatie staat goed bekend, ze hebben van de overheid na de meeting 55 koeien gekregen. Dit is erg positief maar het maakt het ook wel een raar wereldje met veel vriendjespolitiek naar mijn idee. Ook heb ik de Demofarm waar Fikri stageloopt gezien, vroeger werd deze boerderij gebruikt als voorbeeld voor KPSBU(de boerderij is erg verouderd en naar mijn idee zeker geen goed voorbeeld) nu is dat meer verplaatst naar de Dairy Village. De Dairy village is een Nederlands uitziende boerderij die midden in een thee plantage staat. De boerderij is in oktober gestart en er zijn zeker nog heel wat verbeterpunten, mijn taak was hier om in het management programma te duiken. Uniform Agri wordt gebruikt maar het werkt helaas nog niet zoals het hoort, hopelijk kunnen we het voor ik vertrek met Uniform nog op de rit krijgen. Het is best bijzonder dat we de mogelijkheid hebben om hier rond te kijken want Friesland Campina (friesian flag) is best huiverig hiermee. Met Siri en Wytze van Bles heb ik de Dairy Village nogmaals mogen bezoeken.

Naast ons werk hebben we ook weer veel meegemaakt, een hike van een dag. Wat een ervaring, een kameleon en slang gezien, Siri 15 keer zien vallen(zelf ook een stuk of 3x maar wat hebben we gelachen, Siri haar broek heeft dit avontuur niet overleefd), douchen in een waterval, struinen door de jungle, erg vieze billen van het naar beneden glijden en het laatste uur door prachtige rijstvelden op smalle paadjes. Afgelopen weekend was er een klimcompetitie, uiteindelijk moest ik meedoen van Iman maar oh wat had ik een faalangst, tussen de kleine meisjes maar ik kwam maar een paar meter hoog, een enorme faal. Maar ik heb maar wel mooi meegedaan op m'n nieuwe Indonesische klimschoentjes. Hierna zijn we naar de bioscoop geweest met Fikri om Captain Marvel te zien, Iman mocht niet mee van onze papa hier (Iman is een best leuke jongen die altijd meegaat met klimmen en hiken, hij gaf me van de week een fantastisch compliment dat ik op een paard leek, misschien dat het hier positief is maar Siri en ik hebben buikpijn gehad van het lachen, de arme jongen hij bedoelde het zo goed en pap en man wees niet bang hoor ik neem geen verkering ofzo!!). Onze papa hier is enorm beschermend en lief, ook onze zusjes zijn super lief. Akila het jongste zusje moest zelfs huilen toen wij achterbleven bij de klimmuur.

Communicatie blijft hier enorm lastig en zo zijn wij nog steeds alleen aan het werk terwijl Hanna eigenlijk met ons hier zou zijn. Maar we redden het enorm goed met elkaar. Ik vind het enorm fijn om de consultant taak op me te nemen en boerderijen te bezoeken, erg jammer dat ik niet volledig bij Bles mijn stage doe, maar er staan alweer leuke dingen op het programma waarbij ik m'n kennis kan uitbreiden. Ik heb meer contact met het thuisfront dan ik gedacht had maar ik vind het erg fijn om te kunnen delen wat ik hier zie. Mijn ouders hebben een vliegticket geboekt om hier aan het eind van mijn stage ook nog rond te kunnen kijken. Vooral voor m'n Pa erg interessant voor Mams nog wel een beetje spannend. Vanuit alle kanten wordt hun programma hier al ingevuld, van boeren bezoeken tot slaapplekken.

We willen hier absoluut niet weg maar aan het eind van deze week zouden we toch echt moeten verhuizen, we zullen daar een echte douche hebben en eigen slaapkamers(wat ga ik de nachtelijke gesprekken met m'n vrienden thuis missen). Hopelijk hebben we het daar net zo naar ons zin als hier, maar eerste nog even genieten van deze week.

Onze gezondheid heeft ups en downs maar we redden het allemaal nog goed, ik heb erg leuke opdrachten om zelf mee aan de slag te zijn en Siri zal in Bawen zich focussen op haar studie gerichte dingen. We plagen mekaar erg veel maar kunnen het goed hebben van mekaar. Plannen zijn al gemaakt om samen lekker te gaan stappen als we straks terug zijn. Deze week missen we chocola enorm, maar verders zijn we best wel okey.

Tot snel!

Liefs Nicolien(en Siri)