We zijn verhuisd!!

1 april 2019 - Bawen, Indonesië

Hallo allemaal,

Wij zijn veilig aangekomen in onze nieuwe woonplaats Bawen, en langzaam beginnen we ons weer een beetje thuis te voelen.

Voordat we vertrokken in Lembang hebben we nog een paar mooie dagen gehad, we hebben nog een avondje genoten van een film en wat biertjes. De badkamer in ons huisje schoongemaakt(er kwam spul van de muren en de pot af echt niet normaal), rouwdienst van buurvrouw Nel geluisterd en nog 2 dagen op stap geweest met Wytze. Een van der dagen met Wytze hebben we een training gevolgd voor de extensionworkers van KPSBU en hebben we een boerderij bezocht waar een deel van de training gegeven werd. Hier heb ik ook de opdracht gekregen om een jongvee stal te ontwerpen, een hele leuke uitdaging!! De laatste dag in Lembang was het tijd voor een evaluatie door Wytze op de SMK erg leuk om onze bevindingen bevestigd te zien worden. In de middag vertrokken we met een paar van de docenten naar de Dairy Village waar ik nog een keer aan de slag ben gegaan met Uniform Agri en bellend met Nederland hebben we heel wat op de rit gekregen maar het is nog niet zoals ik het wil hebben.  Ook werd er op dat moment melk getest op celgetal, het gemiddelde in Indonesië ligt rond de miljoen(geen melk maar pus^^) op de DV lag het gemiddelde rond de 200 duizend, een erg positieve uitslag. Friesland Campina(Friesian Flag) doet er heel veel aan om verbeteringen aan te brengen en stapje bij stapje lukt dat ook. Op onze laatste avond was het tijd voor ons afscheids-diner enorme verwennerij met pisang goreng, nasi liwet met ikan teri  en nog heel veel andere lekkere dingen.

De reis naar Bawen was lang(11 uur) maar intens mooi, door rijstvelden en langs de zee. We hebben onderweg onze hurk toilet skills goed kunnen oefenen in een bewegende trein. Toen we aankwamen was er wat onduidelijkheid over waar ons huis was omdat het adres niet klopte, maar we hebben het gevonden. En wat is het een paleisje!! Allemaal een eigen kamer(en ik zelfs airconditioning een luxe want het is hier een stuk warmer), zodat we allemaal zonder gesnurk kunnen slapen en wat meer privacy hebben. Ook hebben we een douche met warm water en een dakterras. We worden wel uitgedaagd met het poep en plas gat waarvoor we nu echt voor alle behoeftes moeten hurken, maar tot nu toe is geen van ons gevallen gelukkig. Het gene waar ik nog wel het meest van geniet is de keuken waar pannenkoeken en aardappelen gebakken kunnen worden.

Ons eerste bezoek op de SMK hadden we vanochtend, wat een grote school. Op het eerste gezicht is er op de schoolboerderij wel nog wat kennis te delen en te verbeteren, maar de middelen zijn hier meer aanwezig. Ook hier hebben de studenten nog nationale examens en daarom gaan we andersom te werk vergeleken met Lembang, we gaan eerst naar de private sector kijken en alle interviews doen. Hanna zal haar eigen dingen gaan doen, ze vond het erg lastig om voor ons te vertalen en wij wisten niet wat haar doelen waren maar zijn blij dat het nu voor ons allemaal duidelijker is. Ook hebben we vandaag weer wat mailtjes eruit gestuurd om iedereen van het project weer even te updaten en te delen waar onze focus ligt(best moeilijk in een project waar iedereen andere activiteiten heeft).

We gaan heerlijk te voet naar school(ongeveer 20 minuten) en naar de supermarkt(kwartiertje heen en kwartiertje terug), maar ze verklaren ons voor gek. Ook is de sfeer hier wat anders vergeleken met Lembang, we wonen in the middle of nowhere en het voelt meer plattelands aan. Onze papa uit Lembang is nog erg beschermend en vraagt bij elke maaltijd of we wel gegeten hebben(lief maar ook wel beetje irritant), en ook andere contacten hier vinden het moeilijk dat we niet 24/7 alles delen op whatsapp.

Verder gaat nog steeds alles goed met ons, en we genieten erg van het klein beetje privacy en het hebben van een eigen huisje. We kijken ernaar uit van wat op de planning staat en al onze persoonlijke opdrachten en uitdagingen waarmee we aan de slag kunnen. En we hebben nu Wifi dus schroom niet met een keertje bellen of fotootjes sturen nu is het gratis voor ons;)

Tot snel,

Liefs Nicolien(en Siri)