Stuggles en leerzame situaties

12 april 2019 - Bawen, Indonesië

Hey allemaal,

Het is alweer een best een tijdje geleden dus weer eens tijd voor een update, de eerste ervaringen in Bawen en een onverwacht tripje naar Bogor. Ik zal het proberen kort te houden maar geen idee of dat zal gaan lukken;)

Voor mij waren de eerste dagen hier in Bawen erg heftig, de situatie hier is zo anders vergeleken met de andere plekken die we gezien hebben. De dieren zien er minder gezond uit, productie is erg laag en het management erg traditioneel. Voor mij was het een schok dat de studenten dit als voorbeeld hebben, en had het daar erg moeilijk mee. Uit mijn directe omgeving kreeg ik vooral negatieve geluiden die mij nog minder lieten voelen. Gelukkig pakken ze hier wel dingetjes op van wat ik zeg, kleine stapjes worden genomen in bijvoorbeeld het aantal liters water voor de kleine herkauwers. Ook heb ik klauwbekap materialen mogen bestellen voor de school zodat dat ook op orde kan worden gebracht. Ik kan niet hier gaan vertellen wat allemaal beter moet maar toch worden de voorzichtige tips opgepakt en mijn kennis erg gewaardeerd. Omdat er vorige week nog geen lessen waren hebben we verschillende bedrijven bezocht, een veemarkt(erg heftig om te zien) een groot melkvee bedrijf met 270 koeien in een ligboxenstal, een melkverwerker en een traditioneel vleesvee bedrijf. Ook heb ik een dagje meegelopen op de schoolboerderij, voor het eerst van m'n leven gemolken(jaja echt met de hand) en een dragende koe ingevoeld. Vandaag zijn we weer naar school geweest en werd ik tot 2 maal toe voor het blok gezet om de les over te nemen, heb ik met alle liefde gedaan maar was wel even improviseren.

Vorige week werden wij uitgenodigd om deel te nemen aan een summercourse over "Improving sustainibility in tropical livestock" Siri en ik hebben beide deelgenomen aan deze week in Bogor op de universiteit. De trip werd deels vergoed wat super fijn was want qua financiën krijgen we verder geen support. We werden onthaald door 2 super lieve meiden in Jakarta, na een heerlijk biertje met Tian waar ik mijn stuggles uit Bawen kon uitten zijn we gaan dineren met de hele groep. De groep bestond uit studenten en docenten agriculture en equine uit Melbourne Australie, studenten van IPB en andere agriculturele instellingen, docenten en sprekers. De rest van de week hebben wij lessen gehad, uitstapjes gehad naar verschillende boerderijen en heel veel gesprekken met de anderen. De dingen die van deze week mij enorm zijn bijgebleven zijn: het ontbreken van het stukje planet uit het trio people, profit planet. In Indonesie wordt er nog erg weinig aan duurzaamheid qua milieu en dierwelzijn gedacht, maar wat ook opviel dat Australie ook nog achterblijft in vergelijking met Nederland. De invloed van Halal slachtwijze heeft enorme invloed op dierwelzijn in slacht wijze, we hebben een kippenslachterij en koeienslachterij gezien(voor Siri allemaal niet maar voor beide een goede ervaring). Palmolie plantages worden hier gezien als goed, het besef dat elke vorm van intensieve manier van boeren invloed heeft op onze aarde is er niet. En de opstelling en gedrag van de gasten(de australiers) was heftig voor de Indonesiers merkten we. Al met al een erg leerzame week, ik hoop dat de andere partijen ook genoten hebben van onze aanwezigheid(en dat ze m'n moeilijke vragen niet te irritant vonden). We werden hier enorm verwend met super veel eten, goede zorg van de meiden en een super sexy uniform/shirt. Ook hebben we de kans gehad een biertje en wijntje te drinken wat ons goed deed(we zijn Tian enorm dankbaar). Na een meeting met Yuni en Mitha zijn we weer naar Bawen vertrokken.

Wat een enorm lange reis en wat zijn we moe, maar het was zeker de moeite waard. We gaan een enorm drukke week tegemoet dus we duiken snel ons heerlijke bedje in!

De gezondheid bij mij is nog steeds niet helemaal top, maar we werken eraan om gezond te blijven. Ik heb wat stuggles gehad maar ik denk dat dat wel beter zal gaan de komende week. Alle leuke verhalen uit Nederland geven me de steun die ik hier soms een beetje mis dus dank daarvoor;)

Tot snel!

Liefs Nicolien